Nota 21.02.2021

1. Historiek People Made 1.0

1.1 Pop-ups

In 2018 zetten Stad Leuven, vzw ERSV (Taskforce Spitsregio Leuven) en provincie Vlaams-Brabant een actie op poten om de sociale economie en de sector van arbeidszorg uit Vlaams-Brabant te promoten bij het grote publiek. Stad Leuven is één van de regisseurs sociale economie. Vanuit deze rol groeide de idee van de toenmalige schepen om een pop up winkel te openen met producten van sociale economie. Omdat provincie Vlaams-Brabant en vzw ERSV ook een taak opnemen in het promoten van sociale economie en arbeidszorg, werden de handen tussen deze 3 partners in elkaar geslagen. Uit een eerste bevraging bleken 22 sociale economie bedrijven en arbeidszorginitiatieven interesse te hebben om mee te werken aan dit pop up concept. Vzw ERSV trad op als juridisch vehikel en ging de huurovereenkomst aan voor het pand en een stafmedewerker van ERSV nam de praktische organisatie van de pop-ups op zich.

Doelstellingen

De doelstellingen waren meervoudig:

  • public awareness creëren rond arbeidszorg en sociale economie.
  • de werking en producten van deze organisaties in de kijker zetten en promoten bij het grote publiek, de particulier, de consument
  • een ander soort ‘cadeautjes’ de wereld insturen: producten mét een verhaal: storytelling is één van de belangrijkste marketinginstrumenten.
  • de samenwerking tussen dergelijke initiatieven bevorderen: de samenwerking gaat verder dan enkel producten leveren voor de verkoop. Het gaat ook over samen de winkel inrichten, een winkelteam samenstellen, promotie maken elk via zijn eigenheid en mogelijkheden
  • de ‘makers’ van de producten aan ‘de buitenwereld’ tonen, door hen (meestal onder begeleiding) mee de verkoop te laten doen in een winkelpand buiten de muren van het arbeidszorginitiatief
  • het commerciële potentieel van deze producten voor de organisaties vergroten
Edities

De eerste editie bleek een groot succes! 15 deelnemende sociale economie organisaties, 2.500 van de 3.641 producten werden verkocht, een 957 klanten kwamen over de vloer, de omzet bedroeg: 14.164,39 euro. Een tweede pop up winkel bleef niet lang op zich wachten. In december 2018 opende een nieuwe pop-up winkel in Vilvoorde. Met 16 organisaties werd er dit keer een omzet van 16.243,78 euro gedraaid. Na Vilvoorde opende er ook een pop-up winkel in Diest de deuren, en later opnieuw eentje in Leuven.

Overzicht edities

  • Maart-april 2018: Leuven
  • November 2018 – januari 2019: Vilvoorde
  • Kerstspecial bib Leuven (kerstmarkt in de bibliotheek Tweebronnen)
  • Mei - juni 2019: Diest
  • December 2019: Leuven

De 4 pop-up winkels brachten in het totaal maar liefst € 90.000 op en gaven meer dan 100 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring. Want voor deze pop ups werd de doelgroep niet enkel ingeschakeld bij de productie, ze draaiden ook mee in de winkel en deden zo zinvolle werkervaring op (klantcontacten, stockbeheer, …). Een meerwaarde in hun traject naar een gepaste job.

1.2 Partnerschap

Het aantal deelnemende organisaties werd steeds groter. Aan de laatste editie namen maar liefst 40
organisaties deel: Sint-Annendael Grauwzusters / Alvinnenberg / Apojo / Atelier Schepsels / Ave Regina / Begeleid Wonen Leuven / BUSO Woudlucht / Casa Magnolia / Centrum Ganspoel / Crazyclage / DAC De Start / DAC ’t Net / De Oogst / NetwerkWonenPlus / De Sluis / De Vlaspit / De Winning / Den Ateljee / Den Diepen Boomgaard / Den Travak / Hestia / Het Roerhuis / Homevil / IGO / IN-Z / KIDS / Wolfsdonk / Koepel vzw ’tRede / De Kringwinkel Hageland / De Kringwinkel ViTeS / Martine Van Camp / Ons Tehuis Brabant / Oostrem / Pro Natura / Trashdesign.be / 't Vilvoords Zilverpunt / Velo / De Wroeter / Wonen en Werken / Zorgcentrum Siddartha / Zorggroep Sint-Kamillus

1.3 Promotie

Huisstijl, website, sociale media, promotievideo

In samenwerking met (en met subsidies van provincie Vlaams-Brabant) werd een logo en website ontwikkeld door communicatiebureau Uncompressed. De FB-pagina heeft ondertussen 1.409 volgers en ook op Instagram is People Made actief.


https://www.peoplemade.be
https://www.facebook.com/PeopleMade.echtwaar

https://www.instagram.com/peoplemadeechtwaar


    2. Doorstart People Made 2.0

    Sociaal, duurzaam en circulair

    Met de verkoop van producten die gemaakt zijn door mensen uit de arbeidszorg, streeft People Made naar economische verbetering (profit), met respect voor de sociale kant (people) en binnen de de ecologische grenzen (planet). 

    De partners van People Made leggen zich toe op diensten en producten die de maatschappij en de planeet ten goede komen. De kern van hun missie is immers het realiseren van een sociaal doel. Als pioniers beantwoorden ze aan sociale en milieubehoeften. 

    People Made wil de transitie naar een circulaire economie stimuleren door samen met de partners op zoek te gaan naar een efficiënt en slim materiaalgebruik, met de voorkeur voor herbruikbare grondstoffen. Door de logistieke systemen te verduurzamen.

    Nota 21.02.2021