1. Historiek People Made 1.0

2. Doorstart People Made 2.0

Omdat het versterkt streekbeleid van ERSV niet langer door ESF en de Vlaamse overheid wordt gesubsidieerd, houdt ERSV op te bestaan. Omdat de deelnemende organisaties en heel wat stakeholders de meerwaarde van People Made Provincie zo groot vonden, kreeg de provincie Vlaams-Brabant heel wat vragen over het voortzetten van People Made. De provincie onderzocht daarom nieuwe pistes om het People made verhaal te kunnen verderzetten en

  • ging op zoek naar een nieuwe trekker/facilitator
  • werkt een ambitieus plan uit om People Made naar een hoger niveau te tillen
  • en zoekt naar (nieuwe) financiers om dit plan uit te voeren

Oostrem faciliteert

Verschillende leden van het People Made netwerk werden aangesproken met de vraag een faciliterende rol op te nemen om het project te coördineren en uit te voeren. Uiteindelijk bleek Oostrem, een vergunde VAPH organisatie uit Herent én lid van het People Made netwerk én ervaren sociaal ondernemer, bereid deze rol op zich te nemen. Oostrem is ook actief als begeleider arbeidsmatige activiteiten, is de drijvende kracht achter het Provinciaal AMA Samenwerkingsverband en Werkburo Vlaanderen (een netwerk van organisaties die begeleid werken aanbieden).

Bezoek de website van Oostrem

Doelstellingen

Om een goede doorstart te kunnen maken, hielden we het gesmaakte concept onder de loep en hebben we nieuwe doelstellingen omschreven. De looptijd van het project: april 2021 tot september 2022. 

  • Promotie van arbeidsmatige activiteiten in de sociale economie 
  • Organisatie van een hybride netwerk van verkoopkanalen
    • Fysieke verkoopkanalen: permanent, shop-in-shop, marktkraam, tijdelijke verkoopdagen (pop-ups)
    • Online verkoopkanalen: opzetten van e-commerce en versterken bestaande initiatieven
  • Opzetten van een digitaal platform 
    • voor marketing- en communicatie dienstverlening
    • verzamelplaats voor informatie, advies, begeleiding en opleiding
    • als marktplaats voor People Made Collectie met producten uit het netwerk
    • voor verkoopacties gericht op nieuwe doelgroepen
    • als verbindingstuk tussen productontwerpers en de sociale maaksector
    • ter ondersteuning logistiek netwerk
  • Duurzaam en circulair ondernemen stimuleren 
    • koppeling maken met Smart Loops
    • koppeling maken met productontwerpers, adviesbureau's, reguliere economie
  • Verzelfstandiging van het project
    • opzetten van een verdienmodel zodat People Made minder afhankelijk worden van subsidies
    • People Made als ledenorganisatie

    3. Financieel plan